top of page

SPARK YOUR LEARNING COSMOS!

De weg naar een wendbare, lerende en toekomst bestendige organisatie

Wil je als maatschappelijke of onderwijs organisatie relevant blijven? Dan zul je moeten blijven anticiperen op veranderingen. Dit vraagt om een cultuur van constant leren (leven lang leren) en werkenden met de juiste skills, tools en mindset: Future Essentials (21st Century Skills).

©SparkYourLearningCosmos is een duurzaam en fluïde innovatiemodel dat richting geeft aan de weg naar die nieuwe organisatie.  

Ben je benieuwd en wil je meer weten? Scroll dan verder.

Schermafbeelding 2018-08-30 om 00.00.30.
Veranderaanpak: About
Neon lichten

DANK JE VOOR JE NIEUWSGIERIG EN TIJD

Wat ©SparkYourLearningCosmos jou kan brengen?

Laten we beginnen bij 'waarom'?
Onze samenleving verandert door technologie, globalisering en digitalisering. Hierdoor verandert ook ons werk. We zullen vaker van baan veranderen en sommige banen zullen zelfs volledig verdwijnen. Gelukkig komen er ook steeds nieuwe banen bij! Het vraagt alleen wel dat we allemaal wendbaar blijven en constant blijven leren om aan te blijven sluiten bij de skills-set die nodig is op dat moment. Het rapport van de Future of Jobs 2018 laat ons onderbouwd de urgentie zien en waarom we daar nu mee aan de slag zouden moeten om een tweedeling in onze maatschappij te voorkomen. 

Hoe blijf je relevant als maatschappelijke en onderwijsorganisatie? 
Deze tijd vraagt om een wendbare cultuur van constant leren (leven lang leren) en werkenden met de juiste 21st Century skills, tools en mindset. Samen noem ik deze 'Future Essentials for tomorrow'. Het belangrijkste 'arbeidskapitaal' in een onderwijsorganisatie zijn de docenten en in een maatschappelijke organisatie de werkenden met een vast contract. Om van toegevoegde waarde te blijven, spelen zij een centrale rol in de verandering en in dit model. 

©SparkYourLearningCosmos in een notendop
Iedereen in de organisatie maakt deel uit van dit veranderingsproces dat begint bij de 'waarom' vraag en een feestelijke, optimistische en inspirerende visie op een betere wereld. Daarna begint de onderdompeling in onderzoek en analyse van trends & ontwikkelingen. In co-creatie en dwars door de organisatie heen wordt de nieuwe koers uitgedacht en leiderschap op alle fronten gestimuleerd.
In de fase daarna komt ruimte voor elke individu om te onderzoeken wat dit van hem/haar vraagt en wat hij/zij nodig heeft om mee te kunnen in dit proces. 

Future Essentials for tomorrow
De skills, tools en mindset uit de Future Essentials for tomorrow, die ten grondslag liggen aan de 4 kerngebieden: Leren & Ontwikkelen, Denken & Creëren, Samen-Werken en Persoonlijke & Gedeelde Drijvers (deze staan niet vermeld in het schema), maken deel uit van het up- en re-skilling traject. 

Leren buiten de lijntjes
Ieder leert op eigen wijze: bijvoorbeeld door 'learning by doing' en het opzetten van pilots, (peer) coaching, inspiratiesessies, skillshare of door workshops en training van interne en externe professionals.

Juist hier is het goed om te experimenteren met werkvormen als co-creatie, design thinking, Creathons, Hackathons, Designathons, Makathons, EdTech challenges, Make-It-Yourself, zelf een educatieve escaperoom bouwen of een cross-over learning experience opzetten, misschien zelfs met een externe opdrachtgever.

Sparkles
De skills, tools en mindset uit de Future Essentials vormen samen met de specifieke beroepscompetenties een centrale rol in het leren. In het model zijn deze 'learning experiences' en projecten weergegeven als 'Sparkles'. Sparkles zijn altijd tijdelijk, nu relevant en passen zich steeds aan bij veranderingen.

Speciaal voor het (beroeps-) onderwijs

Om direct aan te blijven sluiten bij de vraag in het werkveld en de maatschappij, is het belangrijk dat de 'Future Essentials for tomorrow' onderdeel worden van elk curriculum in het mbo en hbo. 

Empathie, multidisciplinaire samenwerking, omgaan met tegenslagen, persoonlijk leiderschap, growth mindset, 

vormen van creatief denken, probleem oplossend vermogen, aanpassingsvermogen, nieuwsgierigheid, durven falen, leerwendbaarheid, 'self-directed learning', digitale geletterdheid; een paar voorbeelden van essentieel skills, tools en mindset om mee te kunnen in de veranderingen die ons te wachten staan. En waar we als mens het verschil maken met kunstmatige intelligentie.

Think big, start small
Het veranderproces kenmerkt zich door groot te denken en klein te beginnen. Met het grotere doel voor ogen, worden alle ervaringen steeds gedeeld. Ook hier weer geen zenden, maar ervaren en weer dat 'leren buiten de lijntjes.' Bijvoorbeeld door Pecha Cucha bijeenkomsten en Fuck-up Nights. Successen en goede ideeën worden gedeeld en momenten van falen vieren we met storytelling.
Gaandeweg het proces wordt ook duidelijk hoe de verandering duurzaam kan worden georganiseerd. En ook hier is geen organisatie gelijk, maar het leren van elkaar en het uitwisselen van kennis en ervaringen is essentieel.

Waarom samenwerken met De NieuweMakers?
De NieuweMakers werkt samen vanuit het eco-netwerk The New Learning Cosmos. Dit bestaat uit een groep ervaren zelfstandige professionals met relevante expertise. 
Wij durven buiten de gebaande lijntjes en paden te denken en dat is wat deze tijd juist nodig heeft. Een kant-en-klare oplossing bestaat (nog) niet. ​Geen enkele organisatie is gelijk en dus is elk proces op maat en daarin spelen de werkenden de hoofdrol. 

Contact
Meer weten over de specifieke skills, tools en mindset uit de vier aandachtsgebieden die nu relevant zijn? En wat ik voor jouw organisatie, medewerkers en/of studenten kan betekenen? Ik nodig je graag uit voor een interactief gesprek. 

Veranderaanpak: About
bottom of page