Mocht het onderwijs doorgaan zoals het er nu uitziet, dan zouden we over dertig jaar in de tijdlijn van de geschiedenisles spreken over ‘de Vierde Industriële Revolutie.’
Zeg maar grofweg de tijd die aanbrak na de ontwikkeling van de computer, het internet, massaproductie, uitputten van energiebronnen, klimaatverandering en globalisering.
Een tijdperk waarin het leven zoals we dat ooit kende in razend tempo veranderde. De vast baan voor het leven werd steeds flexibeler. Disruptieve startups in plaats van de grote corporates gingen aan de haal met technologische vernieuwingen en vanouds gerenommeerde bedrijven waren vaak te groot en te log geworden om ook snel in te springen op de nieuwste ontwikkelingen.
De #toekomst?
Nieuwe machten en krachten regeerden onze wereld: internetplatforms, Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft. Data werd het nieuwe geld en de oude machten deden hun best de macht te behouden. #KunstmatigeIntelligentie en de zelflerende computer stonden in 2018 nog in de kinderschoenen en is in niets te vergelijken met wat het nu is in het jaar 2050.
Zouden we nu vooruit kunnen kijken, dan weten we maar één ding zeker: onze kinderen zullen straks in een totaal andere wereld leven dan wij nu. Tijdens eerdere Industriële Revoluties werden de paarden vervangen door paardenkracht en stoom. Ambacht maakte voor een groot deel plaats voor massaproductie in fabrieken. Al die veranderingen toen waren supertraag in verhouding tot de snelheid van de veranderingen in onze tijd nu.
In die tijd kwam de vooruitgang voor iedereen. Kinderen kregen het recht om naar school te gaan en de positie van vrouwen veranderde door stemrecht en toegang tot onderwijs en het recht om te werken.
Het huidige #onderwijssysteem zoals wij dat kennen, heeft zijn oorsprong in die tijd. Alleen zijn we nu meer rigide geworden door de #kenniseconomie. Ook vandaag de dag denken we dat ‘kennis’ iets is dat we jongeren moeten vertellen en bijbrengen. Kennisoverdracht in een tijd waarin bijna alle kennis paraat is waar en wanneer je maar wil.
Leren voor een nieuwe wereld
#KritischDenken brengt menigeen nu naar de vraag of het huidige onderwijssysteem onze jongeren niet zal houden in dat vorige tijdperk. En of het niet zal gaan leiden naar #SocialeOngelijkheid. Het was ooit ontworpen om iedereen een kans te bieden op eerlijk en gelijkwaardig onderwijs, of je nu een kind was van een rijke bankier of een arme lompenboer. Iedereen had #perspectief op een betere toekomst. De ouders die het kunnen betalen sturen hun kinderen steeds vaker naar particuliere scholen en zorgen dat ze met bijles in hoger vervolgonderwijs komen. Nog nooit hadden we zoveel hoger opgeleiden.
Kijken we nu naar het huidige onderwijssysteem, dan is het nog maar de vraag of het alle jongeren gaat brengen wat zij nodig hebben om na school zich te kunnen ontwikkelen en staande houden in onze snel veranderende nieuwe wereld. Wat exact de impact gaat zijn, dat weten we niet exact.
Wel weten we dat elk mens constant zal moeten blijven leren om zinvol bij te kunnen blijven dragen aan de werkende wereld. Het gemiddelde opleidingsniveau dat nodig is voor het beschikbare werk stijgt omdat automatisering, kunstmatige intelligentie en digitalisering onze wereld danig zullen doen veranderen, dat we ons nu al af zouden moeten vragen hoe we de harmonie in onze leefwereld behouden en iedereen uitzicht kunnen blijven bieden op een zinvol en gelukkig bestaan. Het gevoel van erbij te horen.
De mens aangestuurd door de robot
De #impact van kunstmatige intelligentie op onze wereld wordt ons nu met name geschetst in angstscenario’s en wereldleiders die hun best doen de minder kritische mens te laten denken dat zij nog invloed hebben terwijl de wereldleiders hun zakken vullen.
Feit is, een flink deel van de banen van morgen kennen we nog niet. Wel weten we dat robots meer kunnen produceren en er dus meer geld is te verdienen. Ze worden nooit moe, werken dag en nacht door en brengen de managers geen kopzorgen als er een griepepidemie uitbreekt. De kwantumcomputer zal de slimste worden en algoritmen zullen nog meer ons leven gaan bepalen. We zouden ons nu af moeten vragen water over blijft voor de ‘gewone’ mens. Nu bouwen en programmeren wij nog de robots en kunstmatige intelligentie. Zal het zo zijn dat straks kunstmatige intelligentie de mens programmeert? En dat wij langzaam gaan “verrobotiseren”? Wat wordt dan de rol van de docent?
Leren te #ontleren
Welk scenario die nieuwe realiteit gaat worden, ik zal het nog meemaken en mijn jongvolwassen kinderen zullen er hun weg in moeten vinden. Dat zij zich de zin en onzin van zaken als kennisoverdracht in het huidige onderwijs afvragen, begrijp ik maar wat goed. Kritisch zijn betekent nu nog steeds je conformeren aan wat de huidige oude systemen in onze samenleving voor jou hebben bedacht. Technisch gezien is persoonlijk leren allang mogelijk, maar de status quo houdt de oude situatie in stand. Vraag je eens af: wie hebben er eigenlijk belang bij deze status quo? Waarom voelen zij deze urgentie niet die veel mensen buiten het onderwijs wel voelen?
Machines leren sneller dan mensen ooit nog zullen kunnen. Dus waar leiden we onze jeugd nog voor op? Kennis? Ik stel voor dat we ze gaan ontleren, ‘learn to unlearn’, helpen zich niet langer te conformeren en ze aanmoedigen uit die consumentenstand te stappen. Het leven in als #prosument.
Maak ruimte
Geef onderwijsinstellingen de ruimte en geef vooral het #vertrouwen aan de #docenten dat zij samen met behulp van KI en #UnbiasedAlgoritm een #PersoonlijkLeertraject kunnen gaan bieden. Laten we alle plafonds en schotten weghalen die we de afgelopen jaren hebben gebouwd in het leren. Ruimte scheppen om te leren vanuit #passie en de unieke #kwaliteiten van elk mens. Technisch gezien kunnen we ook nu al de lerende individu centraal stellen.
Die onzekere nieuwe realiteit die we nog niet kennen, vraagt in ieder geval totaal andere skills en mindset onze jeugd. En dat is niet een probleem voor later, maar voor nu.
Wil jij met jouw organisatie de toekomst van leren beleven?
Ik kom jullie graag helpen met activeren!
Judith Hoekstra, innovation activator #DeNieuweMakers #ToekomstgerichtLeren #Innoveren
Commentaires